Programma 2: Verkeer, vervoer en waterstaat

Doelenboom

.

Verkeer en Vervoer

.

Beoogd maatschappelijk effect: Een duurzame, leefbare en verkeersveilige openbare ruimte met voldoende aandacht voor bereikbaarheid.

tableCell19

Voorjaars

Jaar

Toelichting en

rapportage

rekening

maatregelen

Doel: We zorgen voor een verbetering van de verkeersinfrastructuur

Wat gaan we daarvoor doen:

We stellen een integraal mobiliteitsplan op, waarin parkeren, duurzaamheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid een plaats krijgen.

Het proces voor het opstellen van het Mobiliteitsplan verloopt volgens planning. Er zijn diverse bijeenkomsten geweest met bewoners, de adviesgroep inwoners en stakeholders, de raadsklankbordgroep en de raad. Momenteel wordt alle input verwerkt tot scenario's en maatregelpakketten die, naar verwachting, voor het zomerreces ter besluitvorming aan de raad worden aangeboden.

We werken de gekozen maatregelen/maatregelrichtingen uit het Verkeersonderzoek 2023 uit.

De uitwerking van maatregelen zal plaatsvinden op basis van het op te stellen Mobiliteitsplan, waarin de ambities en doelen nader worden bepaald. Hierbij wordt rekening gehouden met de gegevens uit het Verkeersonderzoek. Het Mobiliteitsplan wordt medio 2025 ter besluitvorming aan de raad aangeboden.

We zorgen voor een houdbaar openbaar wegennetwerk middels het te maken wegenbeheer en beleidsplan.

In 2025 wordt een beheerplan wegen opgesteld.

Vanuit het Mobiliteitsplan wordt ingezet op het optimaliseren van de netwerken voor alle modaliteiten. Verbetering/aanpassing van de Infrastructuur is hierbij één van de pijlers. Daarnaast kan de uitwerking van het Mobiliteitsplan gebruikt worden als basis voor toekomstige ontwikkelingen zoals De Nieuwe Koepel en/of de actualisering van de Centrumvisie. Tenslotte wordt in de regio Foodvalley, vanuit de NOVEX-agenda, ingezet op een mix van maatregelen, waarbij o.a. investeringen in zowel (boven)regionale als lokale infrastructuur worden gedaan en een actieve lobby voor Mobiliteit wordt gevoerd.

Voorjaars

Jaar

Toelichting en

rapportage

rekening

maatregelen

Doel: We streven naar een toekomstbestendige bereikbaarheid van Scherpenzeel, voor alle vervoersvormen

Wat gaan we daarvoor doen:

We behouden en verbeteren (waar mogelijk) onze OV-verbindingen en de toegankelijkheid van onze OV-haltes en nemen daartoe actief deel aan het regio-overleg (Ambtelijk Overleg-mobiliteit, werkgroep OV en werkgroep Fiets).

We voeren een actieve lobby bij de concessieverlener en -houder voor het behoud van onze huidige busverbindingen. We overleggen over onderzoek naar mogelijke nieuwe/aangepaste verbindingen in verband met onze ruimtelijke ontwikkelingen. In de regio ondersteunen we projecten die de ontsluiting (van de regio, maar ook lokaal) verbeteren, waaronder het verbeteren van openbaar vervoersverbindingen. Daarnaast vormt het OV binnen Scherpenzeel en de toegankelijkheid van onze OV-haltes een onderdeel van het Mobiliteitsplan.

We nemen deel aan de uitvraag voor een modelstudie/knelpuntenanalyse voor de N224, in verband met de te verwachten ontwikkelingen op lokaal, regionaal en landelijk niveau die gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van Scherpenzeel.

De strategische netwerkanalyse N224 is afgerond. Op basis van de resultaten van de netwerkstudie acht de wegbeheerder (Provincie Gelderland) geen maatregelen op het "Scherpenzeelse" gedeelte van de N224 noodzakelijk. We blijven bij de Provincie aandacht vragen voor potentiële knelpunten en goede monitoring.

We zorgen voor voldoende laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer (logistiek en particulier).

Vanaf 2025 is de gemeente Scherpenzeel aangesloten bij de regionale concessie voor laadpalen. Vattenfall InCharge plaatst deze openbare laadpalen. Naast proactief geplaatste laadpalen is het mogelijk voor inwoners om een laadpaal aan te vragen.   

We nemen deel aan de regionale concessie publieke laadinfrastructuur Gelderland-Overijssel met mogelijkheden voor een plankaart, aanvraagportaal en monitoringsdashbord.  In het Mobiliteitsplan wordt aandacht besteed aan alle modaliteiten middels een netwerkanalyse en bijbehorende maatregelrichtingen. In de regio Foodvalley sluiten we aan bij de toekomstvisie op mobiliteit als geheel, waarbij het uitgangspunt is dat mensen zich op een duurzame, toegankelijke en efficiënte manier kunnen verplaatsen.

Deze pagina is gebouwd op 07/24/2025 15:01:01 met de export van 07/24/2025 14:54:37